aanleiding
Op de laatste ALV van 26 oktober jl. constateerden we dat wij als bewoners een groeiend aantal stukjes groen beheren.
Naast de al 20 jaar bestaande gemeenschappelijke tuin met moestuin, de slootkanten, en de wadi bij blok A, is er in 2023 het centrale plein bijgekomen, en afgelopen jaar zijn er stappen gezet naar herontwikkeling van het groen rond de voormalige jeu-de-boulesbaan en omgeving.
schaalvergroting
Deze ‘schaalvergroting in groenbeheer’ riep de vraag op of we ons niet efficiënter kunnen organiseren: om versnippering te voorkomen, de krachten te bundelen waar dat kan, en het overzicht te bewaren.
vijf vragen
Eind november was het zover, dat de buurtjes van zo’n tiental huisnummers zich in de gezellig gerichte huiskamer in de silo bogen over de volgende vijf vragen:
1. Plattegrond welk groen is er precies ?
2. Beheer wat, wie, wanneer ?
3. Kosten welke kosten maken we, en welk budget is er ?
4. Gereedschap wat hebben we nodig, wat is er al, en waar of bij wie?
5. Communicatie hoe overleggen we over bovenstaande?
Nu de natuur op haar jaarlijkse retraite gaat, de hoogste tijd om als groene beheerders bij elkaar te raden te gaan! Om je groene vingers bij af te likken!
10 groene zones
We lopen allereerst het door Marlies gemaakte beheer-plattegrond langs met het volgende overzicht:
• de wadi bij blok A
• de slootkanten rondom ’t GS
• het centrale plein
• het silo-plein
• de wadi bij blok B: walnoten wadi
• de moestuin
• de naastgelegen siertuin
• het tuintje tegenover nummer 3-4
• de groenstrook naast de silo-Emmauszijde
• het aangrenzende paadje naar de Groenedijk
• bomenbeheer (via de Stichting)
• waterbeheer(regentonnen en pompen)
indrukwekkende lijst
Een inmiddels indrukwekkend lijstje op het eens zo stenige erf.
We verdelen de contactpersonen per groene zone en brainstormen over afstemming, coördinatie, frequentie van tuindagen, financiën, externe contacten en beheer gereedschap.
organisch
We bespreken als vanouds de onderwerpen organisch, springen zo nu en dan van de hak op de tak maar eindigen precies na 2 uur op afgesproken eindtijd met duidelijke afspraken.
groene afspraken
René, Michiel, Marlies en Jos zullen de organisatie gaan doen:
• voorbereiden van de tuindagen
• contacten met externen
• beheer en aanschaf van gereedschap en groen
• in fasen uitbouwen van het groen
• communicatie diverse apps
• subsidie, begroting, etc.
drie tuindagen
Er komen per jaar drie tuindagen in winter, voorjaar/zomer en herfst van een dagdeel, inclusief taart soep en sopie.
We verwachten van elke bewoner een inbreng van één of meerdere uren of bij de voorbereiding of catering om het sociale en groene te combineren.
De eerste tuindag is zondag 2 februari om 13.00 uur.
En in het maandelijkse afstemmingsoverleg zullen we met zowel Reinaerde (siertuin en bakken) als de Tussenvoorziening (eigen klimoptuintje) in gesprek gaan over hun groene bijdrage.
Moe én voldaan het weekeinde in. Wat een verschillend talent hebben we toch in “huis”.
René